Monday 11 April 2016

Part II: Podcast 101 Or Some Sort - How To Listen To It

Previously on "Podcast 101 Or Some Sort".

Aku ada sentuh sedikit pengenalan mengenai Podcast. Mungkin bukan detail sangatlah. Patutnya buat lagi panjang lebar supaya dia berpotensi untuk jadi entry berunsur 'hasutan' supaya semua orang akan terpengaruh nak dengar. But at least you get some rough idea about it. Maybe aku akan buat pada Part III nanti. Tapi kalau jenis tak sabar semua benda nak cepat, cepat, cepat! boleh search sendiri sementara menunggu post tersebut. Manakala untuk entry kali ni aku dedahkan cara untuk nak akses ke dunia podcast ni. Pintu ke dunia lain secara rasminya telah terbuka people!!

1. I'm sold, but how the hell do I listen to this thing?

Sebenarnya senang saja. Disebabkan kita ada dua main mobile operating systems; iOS dengan Android maka aku akan tunjuk satu-satu.

a) iOS

Cari logo apps ini di dalam senarai app anda. It shouldn't not be that hard. Kalau tak jumpa tu maybe ntah korang bubuh celah-celah mana  ke dalam folder unused app ke. Sedih betul kalau berbuat begitu.


Bila dah jumpa makanya voila, dah boleh dengar. Mudah gila ko nampak! Menyampah rasanya nak terangkan.

b) Android

Manakala untuk golongan macam kita yang selalu dianak tirikan jikalau ada apa-apa update selalu yang paling terakhir terima, kenalah pergi ke Play Store dan download apps yang tertentu untuk dengar Podcast. Ada yang free dan juga ada yang berbayar. Kita bermula dengan...  

i) Free Apps

Aku ada try app 'Podcast Player FM' untuk beberapa hari.


And surprisingly it was good. Mungkin sebab layout dia seakan-akan sama dengan app yang aku tengah pakai sekarang ni tu yang rasa macam familiar. Lepas dah install, korang boleh lah explore sendiri podcast mana yang berminat untuk didengar. Ada carta, discover page, boleh ubah-ubah setting bagai dan yang paling penting jeng, jeng, jeng! App ni tiada iklan.

ii) Paid Apps

Ok, personally aku guna 'Pocket Casts'. Semua function dia sama macam 'Podcast Player FM' diatas tetapi dia ada extra more functions, korang boleh main-main settings dia (auto download, sleep mode, skip settings etc.).


Yang paling penting sekali aku suka layout dia sebab lebih kemas dan attractive. Macam yass! ko better teratur susun macam tu jangan peningkan kepala aku. Seingat aku, aku beli app ni masa harga dia USD4? Tak sure harga sekarang berapa.

2. Yang mana lagi ok?

Dua-dua ok. Trust me. Tapi disebabkan aku terlebih dahulu diperkenalkan dengan 'Pocket Casts' dan layout dia lagi best makanya aku more towards to the second one. Tapi to be honest both are good. Kalau tak nak keluarkan duit install yang free. Kalau sanggup keluarkan duit install yang berbayar. Tak payah berdebat tentang isu ini.


3. Ok dah install, lepas tu nak buat apa?

Macam-macam boleh buat! From there you can choose and find your own favourite by start searching and exploring other podcast. Boleh pergi bahagian 'Chart' kalau nak tengok podcast mana yang femes ataupun anda jenis rebel tak nak follow mainstream boleh lah ke page 'Discover' untuk tengok siri podcast yang lain. Lepas tu boleh lah mereput dalam bilik, kereta, masa buat kerja dengan binge-listening to your new favourite podcast series.


4. Malas lah nak search. Boleh tak suggest ataupun list kan Podcast yang awak dengar? 

Boleh, tapi itu semua akan di dalam Part III aka the last part untuk siri ini! You're gonna have to wait and see.

2 comments:

  1. Apa ni pendek sangat?
    Panjang laa sikit.
    Gigih tau aku nak belajar pasal podcast ni. Hahahaha

    ReplyDelete
  2. Nak panjang lebar ke? Insya Allah pada Part III nanti aku akan bebel sampai lobam! But at least sekarang aku dah tunjuk yang basic ko boleh lah start explore dulu kan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...