Tuesday 29 August 2017

Gigitan Pertama: Durian Mcflurry & Pulut Hitam Pie

Aku selalu akan jadi extra excited untuk cuba Mcflurry dan Pie dari McDonalds apabila mereka mula memperkenalkan perisa baru yang bukan klise dan selamat. By means perisa chocolate, vanilla, strawberry etc. Ataupun perisa klise tetapi bertopengkan wajah baru cuma ubah topping ke ataupun tambah bahan baru ke. Contohnya perisa Chocolate Chip blah blah. (I'm looking at you Starbucks) 

But this year McD have already introduced us a few interesting flavours for their dessert section and then stepped up their game with the current release of Durian Mcflurry and Pulut Hitam Pie.



Suka saya disini ingin meng'highligt'kan betapa gembiranya saya apabila pihak pengeluar makanan berani mencuba perisa baru dan saya akan segera membelinya untuk menyatakan sokongan saya terhadap inisiatif yang proaktif ini. Haa macam tu. 

So here are my reviews:

1) Durian Mcflurry

I'm not a big fan of Durian. Sebelum anda mula melontarkan tohmahan tidak berasas kata aku gedik tak ingat root sendiri acah lidah mat salleh, aku nak bagi clarification aku kurang gemar memakan durian. Bukan tak suka. Tak suka is a very strong word. Aku hanya akan makan durian bila ia hadir dalam bentuk bubur durian yang dimakan sekali dengan pulut. Tapi kalau makan begitu sahaja... urmm I pass. Not because of its smell but maybe I just very bad at sucking or eating or whatever you called it when it is in at fruit state. LMAO! Jadi mungkin dengan faktor ini akan membantu aku akan tidak bersifat bias semasa memberi review perisa ini.


Let me tell you masa beli dia, fuhh semerbak bau durian bergelumang dalam kereta and I was just like, aku ada beli buah durian ke? The smell was very strong. Ini baru satu. Kalau 4? Yay! Air freshener Ambi Pur perisa baru.

Warna durian kuning dia surprisingly tak begitu kuat. Cuma macam moderate yellow-ish sikit. Plus is is it me or lately ni aku selalu dapat Mcflurry yang tak dikacau dengan sebati. Dia macam pusing dekat mesin tu dalam 2-3 kali dah siap. The rest aku yang macam kena kacau sendiri. 

Let me tell you the taste was good. Dia macam bubur durian cuma rasa dia lain siiikit sebab instead of santan dia digantikan dengan sundae. But the taste more or less felt the same but a bit more sweeter. Bukan perisa datang dari Malaysia lah kalau tak manis. The real bubur durian rasa creamy because of the santan and a bit of masin yang ni rasa manis gula dan creamy susu. Sama tapi tak serupa.

And don't be fooled by the faint yellow colour sebab rasa durian dia kuat betul. Tak rasa fake flavour ke apa. Even lepas beberapa jam pun kalau sendawa still ada rasa bau dia lagi. lol! I guess dia guna 'the real' D24 durian seperti yang ditulis dalam poster promosi itu? So selama ni perisa-perisa lain tak real ke? Sajalah nak tanya.

So D24 ni mende?? Here is some excerpt I got from Wiki,

"Popular cultivars in Malaysia and Singapore include "D24" which is a popular variety known for its bitter sweet taste; "XO" which has a pale color, thick flesh with a tinge of alcoholic fermentation..."

Hah! Paling best bila ada bits of durian dalam dia macam haa kalau ko tak percaya guna durian sebenar dalam dia kan? Ini buktinya. But the down side of it ialah harganya. A freaking RM7.90 for a unit. Harga biasa untuk Mcflurry ialah RM4.50 maknanya kena tambah 2 ringgit lebih untuk benda ni. It is quite expensive for a small serving size of dessert. Jadi probability untuk aku mengulang benda ni jadi berkurang. Boleh dapat full set makanan kut dengan harga ni. =(

Nonetheless aku akan beli lagi Mcflurry ni time ada duit (lol) just because one it is good and second because jarang-jarang nak dapat perisa macam ni.

2) Pulut Hitam Pie


Move on to the next one ialah Pulut Hitam Pie. Dia punya pastry nampak keras dan ranggup aku macam impress betul setiap kali beli any pie from McD rasa nak curik resepi dia dekat HQ lepas tu boleh berniaga sendiri buat bisness online di rumah. This one was no difference. Again the pastry was good and crunchy.


Surprisingly filling pulut hitam dia tak semanis perisa-perisa sebelum ni. So aku macam eh? McD nak menuju ke arah kempen 'Kurangkan manis dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman ke' because it is soo unlikely untuk pie mereka rasa macam ni. But maybe I was wrong ntah-ntah gula dia lebih banyak sebenarnya cuma tak perasan saja.


Bubur hitam dia pula rasa ok dan tekstur dia agak lembik macam tak rasa pun kehadiran pulut dalam mulut. Macam paste cecair sahaja tak rasa kasar. Overcooked I guess? Or maybe ni cara bubur pulut hitam normally dibuat. I don't know. You guys tell me. Sebab again bubur is not my ultimate favourite thing in the world. Plus, aku lebih suka personally kalau pulut tu rasa sedikit kasar dan tak selembik hingga jadi rasa licin semata dekat lidah.

It was ok but I like McD Bubur Cha Cha Pie better.

*Both D24 Durian Mcflurry and Pulut Hitam Pie are now available at McDonalds' restaurants nationwide since 24th August 2017. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...