Wednesday 27 September 2017

Random Rants #9

Ahh~! It is that time again. Bukan sebab tak ada benda nak diceritakan lantas terus nak buat entry filler aka 'Random Rants' cumanya aku rasa demotivate lagi nak terus update blog ni. Kalau perasan gap antara entry usually aku buat gap antara 2-3 hari tapi lately ni paling lama dah jadi 5 hari. Which is not a good sign.



1. Isu dalam konsisten untuk update blog ni dah lama daah tersemat dalam jiwa ni kadang-kadang rasa macam sebati pula. Bukan dalam konteks untuk update blog saja tapi benda-benda lain juga. Aku suka beriya hype itu ini bagai masa nak mulakan apa-apa projek last-last terbengkalai ditengah jalan. Lagi-lagi kalau tak ada sebarang positive outcomes atau lebih teruk lagi tiada response langsung mengenai satu-satu benda yang aku dah buat. Namun mujurlah siri 'Game of Serkap' aku berjaya habiskan. I mean satu achievement lah kan. Walhal masa episod 5 aku mula dah start rasa suam-suam kuku semangat nak menulis. Kejayaan ini selayaknya dibuat kenduri pulut kuning (beserta kuah kari ayam dengan kentang, telur rebus, air sirap limau, eh mende tetiba list kan menu pula) kerana ia jarang-jarang berlaku.

Untuk apa tulis beriya-iya habiskan 5-6 jam untuk satu entry tak masuk lagi waktu dihabiskan untuk second edit pada hari kemudiannya kalau tak ada sebarang sambutan? Haa macam tu. Eh, jap? Macam dah pernah cerita je pasal kekecewaan ini dalam Random Rants sebelum ni kan? lol.

Ok, ok. Marilah kita berubah ke isu lain seperti ada satu-satu masa ni aku macam rasa reluctant nak teruskan buat Segmen 'Gigitan Pertama' dengan 'Hirupan Pertama'. Bukan disebabkan pasal segmen itu sendiri tapi pasal produk makanan atau minuman yang selalu menjadi pilihana aku ialah jenis murahan yang macam ada ke yang nak baca? Yelah, selalunya kan orang review benda-benda hipster dan trendy aka makanan mahal bayar sekali kalau tak RM50 tak sah. Tapi bila fikir apa salahnya kan at least aku bebel pasal benda yang orang lai tak terasa nak buat pun. Ada niche blog disitu. As time goes by kita naikkan lah budget segmen tu nanti. Daripada ais krim Paddle Pop watermelon murahan berharga RM1.50 kepada ais krim Magnum wow! RM4 sebatang. Kalau ada 5 perisa baru, lima-lima kita beli sekali harung buat review.

Blogger Famous N: "Hahaha *gelak bitchy* Magnum je taraf ko mampu ke dik? What about Affogato? Creme Brule? Poire belle Helene? Souffle?"

Me:









2. Aku baru lepas pergi Ipoh untuk mini trip weekend lepas. Tapi aku masih lagi berkira-kira nak cerita ke tak nak dalam blog ni. Kemudian nak cerita the whole trip ke ataupun selected destination. Plus, tahu tak aku masa trip tu langsung lupa macam nak ambil gambar banyak-banyak senang nanti nak tempek buat isi untuk blog post kan. Tapi aku bertukar jadi 100% jadi tourist yang jenis menikmati keadaan sekeliling and living the moment. Terus terlupa aku ni seorang blogger kenalah ambil gambar beribu-beribu. FANS NAK TAHU!! *krik krik krik* Tapi sebenarnya aku bukan jenis 24/7 teringat nak amik gambar. Lepas tu macam sedikit menyesal sebab ada satu destinasi ni aku macam ghairah untuk bercerita tapi stok gambar sendu semacam. Ada juga gambar-gambar yang out of fokus lah, blurry lah. Spoil pula rasa nak up cerita. Tengoklah macam mana kalau aku boleh adjust mana-mana patut gambar-gambar tu kasi lawa sikit.

3. Sajalah nak bagitau lately ni aku dah try several recipes melagho lagi mendebabkan. Yang best pula semuanya menjadi macam fuhh! Martha Stewart is shook!! Here are some pictures of it that us taken from my personal Instagram.

A post shared by WZ (@wz_imlih) on


A post shared by WZ (@wz_imlih) on


A post shared by WZ (@wz_imlih) on
Perkataan 'Homemade' itu adalah penting ya. Nanti ingat beli kat kedai pulak. To be honest lah usually kalau aku nak cuba try resepi lagi-lagi western food ni bahan-bahan dia agak mahal aku macam kadang-kadang fed up pula nak buat baik beli terus dekat kedai. Contohnya macam ice cream chocolate tu anggaran nak buat adalah dalam RM20+ nak buat walhal ko boleh je beli satu bekas besar yang jauh lagi murah kan. Pematah semangat betul kalau fikir harga kos dia. Cumanya yang extra kalau buat sendiri lepas tengok dia menjadi macam lebih satisfy lah dalam diri sendiri. Itupun kalau hasilnya berjaya dibuat. Tapi in this case kalau ko tengah tak ada duit kasi pagi makan pagi, kais petang makan esok paginya; value money > satisfaction. He he he.

4. Bercakap mengenai media sosial diatas, bagi mereka yang kehidupannya hanya berkeliaran di dunia Facebook, tak ada account microsite lain, good news! Anda kini boleh follow fan page blog ini dimana jikalau ada entry baru tup tup terus akan ada notification disana memberi peringatan. Mudah bukan!



Bukan apa kalau tak cerita kat sini semua buat menoheng tak tahu. Penatlah buat widget bagai dekat sidebar tu tapi langsung dipandang enteng. Yelah bilangan like pun masih lagi 0 kan? Wakakak *meratap*

5. Lately ni macam sedih lah sebab makin lama makin banyak pula Podcast kesukaan aku yang tamat siarannya. Macam apa ni?! Oh ye, mana yang tak tahu Podcast tu apa boleh semak post trilogy aku mengenai benda alah ni. Lepas ni jangan tanya podcast tu apa dah.

Part 1: Podcast 101 or Some Sort - Introduction

Part 2: Podcast 101 or Some Sort - How To Listen To It

Part 3: Podcast 101 or Some Sort - Personal Favourite

Pada tengah bulan lepas 'Millennial' dah terbitkan episod terakhir mereka, which is aku macam dah boleh agak lepas baca tajuk episod dia yang bertajuk 'Saying Goodbye'. Tapi kemudian aku rasa ntah-ntah clik bait-y punya tajuk kut. Last-last betul ko lepas baca official statement dia dekat Facebook. Dia bukan apa aku dah dengar podcast ni dari dia start buat episod 1 lagi dan mengikuti secara dekat sampailah episod 47. Lama tak journey dia. Dari tahun 2014 kalau tak silap.

Tapi aku faham lah sejak masuk season 2 dia macam tercari-cari arah sikit tak tahu nak buat apa dengan podcast ni. Susah kut nak cari tajuk yang sesuai. But still, it is such a lost. Aku ada moment sedih, gembira, hasad dengki(lol) sepanjang experience aku mendengar podcast ni. Highly recommended. Nak tahu pasal apa podcast ni? Boleh rujuk Part 3 dalam link yang aku bagi dekat atas. To be frank aku tak dengar lagi episod terakhir lagi walaupun dah nak masuk bulan 10 HAHA. Sedih laaa. Nanti bila dah bertenang aku dengar lah dan memberi penghormatan terakhir. To Megan, thank you!

Haa, tapi ada juga khabar gembira. Ada juga podcast kegemaran aku kini akan diterbitkan sebagai drama series. MACAM WOW! Sapa sangka kan. Here is the trailer.


Can't wait for October 13th. Harap-harap keseraman yang aku lalui masa dengar dalam podcast boleh ditranslate pula dalam bentuk media visual.

6. Minggu lepas aku install game 'Angry Birds Seasons' balik. Dimana aku rindu nak main game yang menyebabkan aku obsess nak dapatkan 3 bintang dalam setiap level. Walaupun dah kurang orang main game ni dah aku peduli apa kan? Tapi tulah season last yang dia update ialah pada tahun lepas. Macam mendeeee ni? Tahun ni tak ada update ke? Tapi takpelah ada berlambak level dalam tu yang akan buat aku preoccupied untuk sementara waktu. Cuma aku nak tunjuk lah sikit..


*hidung kembang*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...